Thursday, February 25, 2010

Viciile Sunt Ereditare?


Care-i treaba cu viciile? Se pot oare mosteni? S-ar putea transmite, spre exemplu, pe linie paterna: de la tati, bunici si alti masculi din familie? Sau, pur si simplu, imitam ceea ce vedem? Exista tendinta asta si se dezvolta pe parcursul vietii datorita anumitor factori declansatori, medii prielnice sau pur si simplu se dobandeste? Are oare ereditatea o influenta atat de mare, sau totul se rezuma pana la urma la puterea noastra de a fi "oameni"...?

Se zice ca suma viciilor ramane constanta.Ii spuneam unui prieten acum ceva timp, cand m-a intrebat ce vicii am, ca eu n-am niciunul...cel putin asa-mi placea mie sa cred, in naivitatea mea, la momentul respectiv: ca nu am niciunul dintre viciile larg recunoscute ca atare - ma limitasem, bineinteles, numai la cele binecunoscute, de care avusesem grija sa scap intr-o tentativa de impodobire si indopare a orgoliului meu; iar el m-a spus ca e imposibil...ca orice ne inconjoara, orice ne place sau sustine viata intr-un fel sau altul, facandu-ne dependenti, poate fi numit viciu; si mi-a dat ca exemplu: aerul :) Mi-a gasit rapid, bineinteles, si un viciu...mai down to earth: cartile...si,cum era de asteptat, nu m-a deranjat sa ma numeasca vicioasa in cazul asta :))

Suntem dependenti de multe lucruri, mai mult sau mai putin recognoscibile ca vicii, dupa definitia impamantenita, si asta fie ca suntem constienti ori ba;

Oare viciul innobileaza? Stim multe cazuri de genii cazute in patima viciilor, care-si gaseau, astfel, inspiratia: alcool, droguri, sex, etc. Baudelaire, de exemplu,se ghida după motto-ul: "Întotdeauna să bei...îmbată-te constant. Doar îmbată-te". Sau Jack London, care scria primele 500 de cuvinte, dupa care trebuia sa bea ca sa poata termina. Jean Cocteau fuma opium. Stephen King nu-si putea explica aparitia unor volume ale sale, toate scrise sub influenta drogurilor. Charles Bukowski spunea despre alcool: “A bea este un lucru emoţional. Te scoate din cotidian şi din propriul corp şi te arunca în zid. Am sentimentul că băutura este o formă de sinucidere, dar care îţi dă şansa să te întorci la viaţă şi să o iei de la capăt a doua zi. Este ca şi cum te-ai omorî cu propria mână şi apoi renaşti. Presupun că am trăit deja zece sau cincisprezece mii de vieţi până acum". Marin Preda a murit datorita intoxicatiei cu alcool, si el fiind un mare amator de bautura, droguri si bordeluri. Cioran era dependent de cafea si tutun;

Dar ce se intampla cu ceilalti, care doar incearca sa-si defineasca poate un stil, sa epateze, sa iasa din cotidian, sa evadeze, sa le foloseasca ca pe un liant in relatiile interpersonale? Pentru ei ce rol au? Ce efecte au? Cat sunt de benefice sau daunatoare, la capat de linie?

Asculta mai multe audio Muzica

No comments:

Post a Comment


For more widgets please visit www.yourminis.com

Search This Blog